Lorenzobrug

Deinze spoorwegbrug-grammeneWandel je langs de oude Leiearm in Grammene, dan zie je een markante spoorwegbrug, aangelegd in 1855 op de spoorlijn Deinze-Tielt-Adinkerke. Deze brug is één van de weinige overblijvende Vierendeelbruggen, werd eerst genoemd naar ingenieur A. Vierendeel (°1852-†1940). Ze bestaat uit een vakwerk van ijzeren balken, zonder diagonale dwarsverbindingen, die met meer dan 80.000 klinknagels aan mekaar bevestigd zijn. Elk brugdeel weegt 410 ton of 820 ton in totaal. Reeds verschillende malen werd actie gevoerd voor het behoud van de ijzeren burg en de oude Leiearm, zoals door de Machelse kunstenaar Roger Raveel en Grammenaar Laurent Vanhaesebrouck.

Ook het behoud van de Leiearm zelf, na de rechttrekken van de ‘nieuwe’ Leie maakte onderdeel uit van een conflict. Terwijl Waterwegen en Zeekanaal nv de afgesneden arm wou dichten, vormde de groep kunstenaars en plaatselijke prominenten een tegenbeweging. Gelukkig trokken deze laatsten aan het langste eind, waardoor dit heerlijk stukje natuur bewaard is gebleven. In 2001 werd de brug gerenoveerd.

De ijzeren spoorwegbrug over de Leiearm in Grammene is dan ook officieel de Lorenzobrug gedoopt. In de volksmond droeg de ijzeren brug al jaren de naam van haar redder Laurent ‘Lorenzo’ Vanhaesebroeck.

Je kans ondertussen langs de brug ook een fiets-en wandelpad terugvinden dat zo Machelen (Zulte) en Grammene (Deinze) met elkaar verbind.